Oldal kiválasztása

Várandósság, szülés, szoptatás, éjszakázás, kihűlt kávék, félig elfogyasztott ebédmaradékok a lakásban. Szülés utáni hajhullás, töredező körmök, karikás szemek, papírvékony arcbőr. Csak, hogy néhány olyan dolgot említsek, amiket egészen biztosan te is átéltél, ha van már gyereked. Odaadjuk az életünk, saját testünkből növesztünk nekik is testet a méhünkben és utána is áldozatkészen adjuk át az utolsó falat kiflinket, vagy hagyjuk ki az esti edzést, ha épp nyűgös napja van és nincs szívünk otthon hagyni mással. Ez  minden anya számára természetes és annyian meg annyian leírták már, hogy milyen szép ez így, hogy most hadd mondjak valami mást.

Az a kérdésem: belőled ezekután mi marad? Ahhoz, hogy adni tudjunk napról napra magunkból, az energiánkból, a lelkünkből a gyerekeknek, a családnak, időnként nekünk is kapnunk kell. És mivel én abban hiszek, hogy amit magamért megteszek, arra biztosan számíthatok, ezért erre figyelek is. Törődnöd kell magaddal, a testeddel, a lelkeddel! Add a legjobbat magadnak és töltsd fel magad minden jóval, hogy minél többet adhass vissza ebből, a gyerekeknek is.

 

Na most, hogy meggyőztelek arról, milyen fontos, hogy törődj magaddal, megosztok veled 7 olyan dolgot, amiben segíthet neked a kollagén. Miért pont kollagén? Mert egyszerűen bevihető, természetes, érezhető és látható eredményeket produkál és mert ez egy olyan anyag, amire tényleg minden nőnek szüksége van.

Szóval lássuk, hogyan teszi szebbé napjaidat a kollagén:
  1. Terhesség, striák. Sok nő rémálma, hogy várandósan megreped a bőre a hasán vagy a mellén. Nagyon gyakran kérdeztek minket is: mit tehettek ellene, kinek mi vált be? A stria a bőrben lévő kollagén rostok szakadása miatt alakul ki és sajnos, ha már kialakult, nem lehet eltüntetni, bármit is ígérnek a kozmetikai kezelések és krémek. Megelőzni azonban igen, és itt lép elő a kollagén! Rendszeres szedése – mely várandósan is ajánlott – segít erősíteni a bőrt és fokozza a rugalmasságát, elaszticitását, így az jobban viseli a tágulást. A növekedés, nyúlás, nagy igénybevétel a bőrnek és ahhoz, hogy ezt szakadás nélkül bírja követni, belülről is erősnek kell lennie. Mivel a pocak növekedése egy extrém megterhelés, érdemes kívülről is hidratálni valamilyen krémmel, ami lehetőleg természetes olajokból készült és magas kakaóvaj tartalommal rendelkezik (mi ezt ajánljuk).
  2. Egészséges haj, bőr és körmök. A szervezetünk fehérjekészletének kb. 30% kollagén és szinte mindenhol jelen van. Egy vizsgálatban (Proksch et al, 2014.) 69 főnyi 35 és 55 év közötti nőből random módon kiválasztottak 46-ot, akik kollagén hidrolizátumot szedtek (2500-5000mg között, naponta, 8 héten keresztül, olyat, mint amilyen ez is), a másik 23 viszont, placebot kapott. Az eredmények már 4 hét után mérhetőek voltak, a bőrük feszesebbé vált a kollagént szedőknek és nőtt a bőr rugalmassága. 8 hét után pedig már szignifikáns javulást hozott a ráncok mélységében is. Megerősíti a körmök és a haj szerkezetét is.
  3. Ízületek. Számos vizsgálat készült már arra vonatkozóan, hogy a kollagén szedése segít az ízületi fájdalmak enyhítését. Ez különösen fontos lehet szülés után, amikor nagyon sok nő panaszkodik csípőfájdalomra, “kattogó” ízületekre.
  4. Emésztés. Mivel a bél nyálkahártyája is tartalmaz kollagént, ezért ennek újjáépítésében is segítségedre lehet a kollagén. Ezenkívül a fehérjék, aminosavak emésztésében is segít. Mikor lehet ez fontos neked? Gyulladásos állapotok, emésztési problémák esetén vagy pl. ha rendszeresen glutént fogyasztasz, ami fokozza a bélfal áteresztését.
  5. Izmok. Emelgetni a gyereket naphosszat, ki az ágyból, be az etetőszékbe, aztán szaladni utána a játszótéren? Akkor is kemény, ha nem sportolsz mellette. Az izmok építéséhez is nagyban hozzájárul a kollagén, ugyanis koncentráltan tartalmaz glicint is, amely a kreatin előállításában kulcsszerepet játszó aminosav.
  6. Több energia. Honnan, hogyan, mitől? Melyik Anya ne akarna egy kis plusz energiát a mindennapokhoz? A kollagénban lévő glicin abban is segít, hogy jobban menjen a sejtek közötti energiaszállítás.
  7. Csont regeneráció. A tévhitekkel ellentétben a csontok folyamatosan képesek újraépülni és ebben a kollagén nagy segítségünkre van! Ez különösen fontos terhesség után és a kor előrehaladtával egyre inkább.

Hogyan fokozd a kollagén beviteled?

Nem kell félni a kollagéntől, hiszen mint fentebb írtam, ez egy, a testünk fehérjekészletének egyharmadát adó anyag, így természetesen bennünk van. Valójában nyugodtan mondhatom, hogy elengedhetetlen a fogyasztása, ha szeretnél sokáig ruganyos ízületeket, telt arcbőrt, erős körmöket, csontokat és izmokat. Jöhetnek az egész éjjel főzőtt csontlevesek (jó hosszan 8-12 órán át főzve fő ki belőle a kollagén igazán), a kocsonya és a zselatin alapú gyümölcszselék! Ezek remekül felszívódnak és beépülnek.

Tudtad?

25 éves kor fölött, a kor előrehaladtával már évi átlagosan 1%-kal csökken a kollagén termelődésének mértéke.
Van más megoldás is a kollagén beviteled növelésére?

Ha nem rajongsz ezekért, de szeretnél rendszeresen kollagént juttatni a szervezetedbe, akkor válassz táplálékkiegészítőt, ami hirdolizált kollagént tartalmaz és szedj minimum 2000mg-t naponta. Ahogy minden táplálékkiegészítőnek, ennek is időre van szüksége, mire hatását ki tudja fejteni, de 4-6 hét után már érdemes megcsinálni a kontroll fotót, hogy lásd, mennyit változott a bőröd. A kollagén felszívódását C-vitaminnal segítheted, érdemes egy pohár citromos vízzel, vagy extra vitaminnal bevenni minden nap.

1., Proksch E, Segger D, Degwert J, Schunck M, Zague V, Oesser S: Oral Supplementation of Specific Collagen Peptides Has Beneficial Effects on Human Skin Physiology: A Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Skin Pharmacol Physiol 2014;27:47-55. doi: 10.1159/000351376